Hos Mister Spex är ögats hälsa kärnan i allt vi gör, vi utvecklar ständigt på hur vi bäst
kan skydda ögats hälsa. Då Covid-19 pandemin har tvingat många människor runt om i världen
att arbeta och studera hemifrån har skärmtiden oundvikligen ökat. Fler och fler möten,
kurser och sociala evenemang hålls online. Många studier, inklusive vår egen 2018
trend
report
i samarbete med The German Institute for Trend and Future Research, har belyst den
potentiella negativa effekten av förlängd skärmtid på ögats hälsa. Än så länge kan endast
hypoteser göras om de långsiktiga effekterna nuvarande restriktioner har, men vad vi
faktiskt vet är att skärmtiden har en direkt inverkan på ögats hälsa. Det kan leda till
trötthet i ögonen, torra och irriterade ögon samt näthinneskador.
Mister Spex vill upplysa människor att själva kontrollera och vid behov ifrågasätta mängden
tid de spenderar vid en skärm dagligen - då detta kan påverka deras ögonhälsa och allmänna
välbefinnande.
Detta är anledningen till att vi beställt denna dataanalys för att visa hur skärmtidsvanor
varierar från land till land. Resultaten visar hur mycket skärmtidsvanor varierar mellan
olika kulturer. Som bas för denna dataanalys valdes 25 länder av Organisation för Ekonomiskt
Samarbete och Utveckling (OECD), som samlat in omfattande jämförbara uppgifter om skärmtid
under fritiden, alltså utanför skola och arbete. Resultaten visar hur många minuter per
capita som i genomsnitt tillbringas framför en skärm utanför skola och arbete. Med Covid-19
pandemin kommer den totala tiden människor tillbringar framför en skärm att bli ännu högre.
Uppgifterna avslöjar hur många minuter per dag en genomsnittlig person i dessa länder
spenderar tittandes på TV och streamingtjänster, spelar TV-spel och hur mycket tid de är på
sociala medier. Dessa siffror har samlats in för att beräkna hur mycket varje land avviker
från medianen avseender skärmtid under fritiden. Även antalet minuter vid en telefonenskärm
har inkluderats för att ge en uppfattning om hur mycket tid människor i varje land spenderar
med telefonen.